Maak kans op ...


* = Verplichte velden

 EEN CADEAUBON T.W.V. 100, 50 of 25 EURO



Doe mee en win!
Wil je kans maken op een cadeaubon ter waarde van 100, 50 of 25 euro?
Geef hieronder vóór 1 maart 2019 je oplossing door van de puzzel(s) uit ZorgSpeciaal editie 2, 2018.
Naam *
Adres *
Postcode *
Plaatnaam *
E-mailadres *
Oplossing

Voel je minder moe

Gebrek aan slaap is vaak niet het enige waardoor je je vermoeid voelt. Kleine dingen die je doet (en niet doet) hebben invloed op hoe fit je je voelt. Zeven tips om je fit(ter) te voelen.
 

  1. Ga sporten: Het overslaan van de sportschool of dat rondje hardlopen om energie te besparen werkt juist tegen je. Regelmatige lichaamsbeweging verhoogt namelijk je conditie en uithoudingsvermogen en helpt je om fit te blijven.
  2. Drink water: Al verlies je maar 2% lichaamsvocht, dit heeft al effect op je energielevel. Zorg daarom dat je geregeld drinkt op een dag, ongeveer 2 liter per dag is de aanbevolen hoeveelheid.
  3. Eet voldoende ijzer: een tekort aan ijzer maakt je traag en prikkelbaar en moe. Eet mager rundvlees, bonen, tofu, eieren, donkergroene bladgroenten, noten en pindakaas helpen om je ijzer op niveau te houden. 
  4. Ontbijt elke dag: Als je slaapt, verbrandt je lichaam het eten dat je de avond ervoor hebt gegeten. Het is dus belangrijk om ’s ochtends nieuwe energie tot je te nemen, zodat dit proces op gang blijft. Bovendien zorgt het ontbijt ervoor dat je stofwisseling wordt geactiveerd.
  5. Niet te veel fastfood: Voedingsmiddelen die veel suikers en eenvoudige koolhydraten bevatten, zorgen voor bloedsuikerspiegelpieken gevolgd door scherpe dalingen. Dit veroorzaakt vermoeidheid in de loop van de dag. Houd daarom je bloedsuikerspiegel stabiel met de juiste voeding. Goede keuzes zijn kip, bruine rijst, zalm en zoete aardappel.
  6. Drink niet te veel alcohol voor het slapen: Een slaapmutsje klinkt als een goede manier om te ontspannen voordat je gaat slapen, maar kan averechts werken. Alcohol produceert een kalmerend effect, maar uiteindelijk saboteert het je slaap. 
  7. Vermijd schermen voor het slapengaan: Het schelle licht van een tablet of smartphone onderdrukt de aanmaak van melatonine, een hormoon dat helpt bij het reguleren van de slaap- en waakcyclus. In het algemeen is het goed om alle technologie één tot twee uur voor het slapengaan te vermijden.