Maak kans op ...


* = Verplichte velden

Doe mee en win!
Wil je kans maken op een paar STOX Work Socks en/of een Twister picknickkleed?
Vul hieronder vóór 1 juli 2019 je gegevens in.
Naam *
Adres *
Postcode *
Plaatsnaam *
E-mailadres *

Fit blijven in een rolstoel

Bewegen is gezond, maar voor mensen in een rolstoel niet eenvoudig. Hoe kun je zittend de doorbloeding in je hele lichaam stimuleren? 


Allereerst maar eens de vraag beantwoorden waarom fitness-oefeningen doen zo waardevol kunnen zijn. We sommen enkele voordelen op:


  • Je houdt je gewicht beter onder controle. Beweging stimuleert immers de spijsverbetering die trager wordt bij langdurig stilzitten. 
  • Het is goed voor je lichamelijke conditie: een betere lichaamshouding, betere bloedcirculatie en rompstabiliteit. Dit kan ook helpen om pijnklachten te verminderen
  • Het stimuleert de aanmaak van endorfine in je lichaam. 
  • Meer spierkracht en soepelheid kunnen je onafhankelijkheid en zelfstandigheid vergroten en meer energie geven voor de dagelijkse bezigheden.

Aan de slag! Maar eerst dit:

Het is altijd zinvol om eerst met een (sport-)arts of fysiotherapeut te overleggen wat in jouw situatie verstandig is, en welke oefeningen bij je passen.  
Ter inspiratie kun je al wel op internet op zoek gaan naar oefeningen en informatie om een beeld te krijgen van de mogelijkheden. Zo zijn er op YouTube diverse (buitenlandse) video’s te vinden met oefeningen. Bijvoorbeeld de Wheel Chair Workout of oefeningen waarbij gebruik wordt gemaakt van een stretchband.  

Geen zin in fitness? Wellicht kun je dan denken aan het beoefenen van een sport. In dit artikel van Kenniscentrum Sport lees je nog veel meer informatie over de mogelijkheden.